Friday, June 5, 2009

madah untuk batch spm07 mmas...

Assalamualaikum....apa khabar ikhwan akhwatku batch spm07 mmas??Saya harap ikhwan akhwat sekalian semua sihat sejahtera di bawah lindungan Pencipta Yang Maha Kuasa....Saya yakin masing2 sibuk dengan bidang yang diceburi..Moga2 apa yang kalian ceburi itu mendapat keredhaan Allah s.w.t agar x sia-sia saja...

Sebenarnya,tercetusnya idea nk tulis madah ni adalah kerana rindu yang teramat sangat kepada kalian semua....saya harap agar kita gunakanlah mutiara-mutiara yang sempat kita kutip di bumi al-maahadi al-mahmud alor star,kedah ni akan kita amalkan ke jalan yg dibenarkan....insya-allah...

ikhwan akhwat batch spm07 mmas..

2003 = saya ingat lagi,saya dtg ke sekolah ni tanpa kawan2..1 itqan bukti wujudnya saya di sekolah ini..kwn dari sekolah rendah sorg pmpuan,2 lelaki...tp xsma klas....yg lelaki tersebut tidak sy anggap sebagai kawan!!benda2 baru byk dipelajari di sini cthnya sprti tamrin @ qiamullail,usrah @ kekeluargaan,majlis ilmu agama dan byk lagi....tenang sj jiwa di saat tu....ilmu dikutip tanpa henti2 bak mutiara emas berlian jatuh tergolek2 dpn mata....syahdunya hidup tika itu..rasa seperti kain putih yang baru dicorakkan...semuanya baik2 belaka lagi..alhamdulillah...

2004 = saya berjaya naik 1 klas..2 ikram..alhamdulillah...akan saya buktikan bahawasanya tahun dpn sy bakal naik 1 klas lg...tp nsb x mnyebelahi saya,cikit sj lg sy berjaya naik klas.tp xmngapa..ini mungkin berjaya menjadi pendorong untuk saya agar lebih terus berusaha lagi..klas dlu diberi nama ikhlas,
ihsan,ikram dan itqan...saya masih seorang budak yang pendiam..maklumlah...al-hawa'u minal iman...malu itu separuh daripada iman...tambah2 lagi,saya ialah seorang gadis..maka malu itu perlu berlebihan...

ikhwan akhwat batch spm 07 mmas....

2005 = tahun ini,saya bakal menduduki PMR...amat takut rasanya...niat di hati nk kutip 9a,tp apakan daya rezeki tiada..program2 agama sprti tamrin,usrah tetap berjalan seperti biasa.yg lainnya ialah ahli2 usrah serta naqibahnya...alhamdulillah tahun berikutnya saya berjaya masuk ke kelas akaun...syarat2nya agak ketat juga,mestilah 4a ke atas..subjek math,khb mestilah A....ms tu khb ialah pilhan 4 iaitu keusahawanan dan perdagangan...tahniah kepada ikhwan dan akhwat yg berjaya mendapat 9a sekaligus berjaya mengharumkan nama maahad di peringkat kebangsaan dengan adanya pelajar cemerlang iaitu nur hamizah abdul rahman menduduki tempat ke-enam dlm golongan para 9a...

2006 = ramai org mengatakan tahun ni ialah "tahun honeymoon"...tetapi bg saya,tiada honeymoon selagi belum mendapat segulung ijazah..tambahan pula tahun ini,ada peperiksaan SMRAMM iaitu Sijil Menengah Rendah Agama Maktab Mahmud...diwajibkan kepada semua pelajar maktab mahmud yang berumur 16 tahun @ tingkatan 4...kertas yg wajib dijawab ialah tauhid,
feqah,usul fiqh,tajwid dan tafsir...ingatkah kalian ketika itu,semua macam agak xbertegur sapa sangat lantaran sibuk mengapa dan membuat nota ringkas...maklumlah memerlukan otak yang segar untuk mengingati semuanya dalam bahasa arab...1 blok digunakan untuk peperiksaan ini..aras ats untuk pusat peperiksaan pelajar muzakar..dan aras bwh untuk pusat peperiksaan pelajar muannas...pada saat inilah memerlukan kita menjaga tatatertib kita sebagai pelajar sekolah islamiah dan sebagai seorang muslim kerana terpaksa bersebangunan dgn ajnabi...

ikwan akhwatku batch spm07 mmas....

2007 = pada tahun ni,saya bakal menduduki SPM....ibu segala peperiksaan sekolah menengah...debaran makin terasa saat keputusan SMRAMM diumumkan....hanya 5 org pelajar yg berjaya mendapat mumtaz...tahniah...itupun di kalangan pelajar muannas...alhamdulillah saya berjaya mendapat jayyid jiddan....xdisangka2 mendapat kptusan berikut....kesyukuran dipanjatkan tatkala melihat nama terpampang di pintu tepi tangga berhadapan bilik guru perempuan...kemudiannya semua kembali kpd keadaan sedia kala...kembali tumpukan kepada pelajaran...tabung uji meletup tatkala kita membuat eksperimen bunga api d makmal sains menggegarkan blok E.....kita gembira,kita sedih,kita ketawa,kta menangis bersama-sama....saya amat merindui kalian...5 saiyidatina a'aisyah....hbs sj spm,kita dh x bersua...da yg pulang ke pangkuan ibu bapa di terengganu,di kuala lumpur,di selangorsetelah sekian lama berjuang di bumi maahad yg jauh di mata insan tersayang...

2008 = setelah hampir 3 bulan kita x bersua wajah,bertetapan hari keputusan SPM diumumkan,berbagai wajah dapat kita temui...wajah sedih kerana berjaya,wajah sedih kerana kecewa....tapi xmngapa..kegagalan sekali xbermakna kita gagal buat kali kedua....apa2pun saya sangat gembira dpt bertemu kalian....reunion spm 07 mula menjelma sebelum terpaksa berpisah kerana ingin mendalami ilmu dalam bidang yang diceburi....kerana ilmu kita bertemu dan kerana ilmu jua kita berpisah...

Seharusnya, untuk semua guru kita, jangan langsung kita lupakan. Hati mereka pernah terusik dengan perbuatan kita, mungkin tanpa sedar. Redha guru penting untuk kelangsungan barokah ilmu. Tidak kira siapa pun guru kita, ilmu yang diajarkan kepada kita untuk hidup kita, untuk diri kita. Pentingnya kemaafan dari guru, untuk terus kita bernafas dalam dunia beroksigen ini. Jangan tunggu terpaksa menggunakan tangki oksigen, baru hendak berjumpa guru. Jangan!

No comments: